Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny - tak ma wyglądać [NIESAMOWITE WIZUALIZACJE]

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szefowie CPK pokazali pierwsze, wstępne projekty lotniska. Architekci zaproponowali wielką kopułę czy dżunglę wewnątrz terminala. Władze CPK zapowiedziały, że w przyszłym roku powstanie master plan – dokument określający szczegóły budowy.

Wielkie lotnisko w gminie Baranów ma powstać do 2027 roku. Początkowo będzie obsługiwać około 45 milionów pasażerów, ale docelowo nawet 100 mln. Spółka Centralny Port Lotniczy (CPK) chce na początku przyszłego roku ogłosić przetarg na master plan – dokument określający m.in. prognozy ruchu oraz szczegółowy plan budowy. Wtedy dowiemy się czy 2027 rok jest realny.

Już teraz poznaliśmy pierwsze pomysły na wygląd lotniska (i całego Airport City). CPK razem z ambasadami Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przygotowało warsztaty w ramach których swoje wizje pokazały najbardziej znane anglosaskie pracownie architektoniczne.

– Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową, dodając że tym samym rozpoczął się kolejny etap planowania.

Jak będzie wyglądać CPK? Powstało sześć pomysłów

Chapman Taylor
Biuro projektowe zaproponowało wielką przezroczystą kopułę w centrum nowego Airport City. Przypomina ona nieco spektakularne Lotnisko Changi w Singapurze. Kopuła została ulokowana pomiędzy dwoma pasami startowymi. Jej kształt ma symbolizować „nieskończoną jedność” i nawiązywać do historii Polski.

Sam budynek ma mieć sześć poziomów. Najniżej znajdą się perony kolejowe, powyżej perony przesiadkowe, przyloty i odloty, a także saloniki lounge i część komercyjna m.in. ze sklepami i restauracjami. Wnętrze terminala ma nawiązywać do sześciu krajobrazów Polski: wybrzeża, jeziora, niziny, wyżyny, kotliny i góry. Zaproponowano „przykryty” zbiornik wodny, nad którym można przejść za pomocą kładek, sporo zieleni oraz naturalne światło.

- Zasady projektowe leżące u podstaw Portu Lotniczego Solidarność są odzwierciedleniem kluczowych aspiracji Polski jako kraju: jedności, zrównoważonego rozwoju i poczucia miejsca. Zdecydowaliśmy się na odwzorowanie tożsamości narodowej w połączeniu z unikalnym efektem „wow”, który pozostawi trwałe, pozytywne wrażenie na pasażerach – powiedział Peter Farmer, dyrektor części transportowej Chapman Taylor.

Foster+Partners
Słynna brytyjska pracownia projektuje obecnie wieżowiec Varso w centrum Warszawy. Ich pomysł na CPK to dwa terminale: jeden przypominający wielki szybowiec, drugi w kształcie litery „X”. Foster proponuje modułową budowę lotniska, którą można rozbudowywać w czasie. Między terminalami kursowałaby kolejka wahadłowa.

Pierwszy z terminali ma być półprzezroczysty. Wewnątrz znajdzie się „polski las” inspirowany Puszczą Kampinoską oraz drewniane elementy nawiązujące do tradycyjnej polskiej architektury. Wnętrze Portu Lotniczego Solidarność ma być podzielone na strefy: do odpoczynku, do pracy, dla rodzin z dziećmi itd. Jak zapewniła Antoinette Nassopoulos-Erickson z Foster+Partners, projekt łączy polską tradycję z nowoczesnością, uwzględnia użycie naturalnych materiałów, ale też zastosowanie rozwiązań typu „smart”, np. autonomicznych pojazdów, robotów do obsługi pasażerów i pojazdów hyperloop cargo.

Centralny Port Komunikacyjny. Pokazano projekt megalotniska ...

Grimshaw
Architekci zaproponowali „demokratyczny hub”, który ma nawiązywać do historii Solidarności. - Wszystkie części lotniska mają się wzajemnie równoważyć. Będzie to doskonałe miejsce dla osób podróżujących samolotami, koleją, ale także dla pracowników nowego centrum biznesowego – stwierdził Mark Middleton, partner w Grimshaw. Dodaje, że lotnisko ma przypominać polski rynek miejski.

Projektanci postawili na funkcjonalność. W ich wizji CPK nie jest przeskalowany. W krótkim czasie można się przesiąść, a pasażerowie nie będą musieli przechodzić setek metrów z jednej części lotniska na drugą.

„Pomysł zakłada wykorzystanie sześciu czynników składowych: użycia dużej ilości naturalnego światła, zminimalizowanie długości i „piętrowości” przesiadek, nawiązanie do lokalnych uwarunkowań i „ducha miejsca”, zrównoważony rozwój, maksymalizacja przychodów z części komercyjnej lotniska i dobrego tzw. connectivity (możliwości przesiadkowych)” - czytamy w komunikacie przesłanym przez CPK.

Zaha Hadid Architects
Kolejne pracownia przygotowała aż trzy równorzędne projekty CPK. Wszystkie opierają się na maksymalnym doświetleniu przestrzeni, a także wkomponowaniu bujnej – miejscami tropikalnej – roślinności. Lotnisko byłoby zatem atrakcją samą w sobie. Między kolejnymi tarasami i zielonymi oazami przechodzilibyśmy przeszklonymi kładami. Pod nimi widoczne są tory kolejowe.

Trzy koncepcje różnią się od siebie ulokowaniem dworca kolejowego. W jednej z nich perony znalazłyby się bezpośrednio pod lotniskiem. Pasażerowie mogliby obserwować nadjeżdżające pociągi stojąc na wyższych piętrach terminala.


autor: Zaha Hadid Architects

Benoy
– CPK powstanie na obszarze większym od Manhattanu. Dlatego Benoy zaprezentowała całościową wstępna propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami, czyli obszarem Aiport City – mówił Alan Thompson, dyrektor biura projektowego pracowni Benoy.

Pracownia położyła nacisk na ekologię. Zielone ma być całe Airport City. Drogi i linie kolejowe znalazłyby się pod ziemią. W sercu lotniska znajdzie się węzeł przesiadkowy przykryty przeszkolonym dachem. Różne funkcje CPK mają się wzajemnie przenikać. Przejście ma być niezauważalne. Ten projektant jako jedyny zaproponował budowę dróg startowych w układzie północ-południe, a nie wschód-zachód.

Pascall+Watson
Jak podaje CPK, to „najbardziej ogólna z zaprezentowanych koncepcji”. Dyrektor projektu Nitesh Naidoo z Pascall+Watson zaprezentował rozwiązania stosowane w portach lotniczych w Europie i Azji (np. w Londynie, Monachium, Hongkongu i Abu Dhabi), sugerując które z nich warto zaadaptować na potrzeby CPK.

Według architektów z Pascall+Watson CPK miałby stać się wygodnym hubem przesiadkowym będący częścią europejskiej sieci transportowej. Jako przykłady godne naśladowania przedstawiono lotnisko Changi w Singapurze oraz lotnisko w Stambule.

Projekty są. Co dalej?

Od kwietnia trwają „uzgodnienia strategiczne” z partnerami branżowymi. Nieco później powstała Rada Społeczna będąca łącznikiem między CPK a mieszkańcami gminy Baranów, którzy nie są zbyt zadowoleni faktem, że tuż obok powstanie wielkie lotnisko.

W opracowaniu pomysłu na nowe lotnisko ma pomóc Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Od lipca organizowane mają być spotkania z przewoźnikami, w tym liniami niskokosztowymi i cargo. Kolejnym etapem jest opracowanie planu generalnego Portu Lotniska Solidarność (tzw. master plan). Władze CPK chcą zlecić jego wykonanie na początku przyszłego roku.

– CPK to jedyna obecnie w Europie planowana tak duża inwestycja lotniskowa typu „greenfield” [czyli na terenie niezabudowanym – red.]. Chcemy poznać potrzeby inwestycyjne i się do nich dostosować – tłumaczył Filipp Innocenti z Zaha Hadid Architcects.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto