Rozpoczął się drugi etap remontu
Trwa drugi etap przebudowy polsko-niemieckiego mostu kolejowego na Nysie Łużyckiej, łączącego Zgorzelec z Görlitz. Prace trwają już ponad rok, a gdy zostaną ukończone, prędkość pociągów przejeżdżających przez ten odcinek wzrośnie z 30 km/h do 80 km/h.
– Zgodnie z planem prace przy remoncie torowiska mają zostać ukończone w grudniu – mówi Andrzej Kudła, naczelnik działu realizacji inwestycji z oddziału PKP we Wrocławiu. Później około pół roku będą trwać jeszcze prace remontowe przy elewacji mostu.
Na ten remont mostu PKPPLK wydadzą prawie 28 mln zł. – Inwestycja w całości finansowana jest przez stronę polską, ponieważ zobowiązują do tego umowy międzynarodowe – wyjaśnia Mirosław Siemieniec z zespołu prasowego PKPS.A. Prace przy remoncie mostu wykonują Czesi. – Przetarg wygrała czeska firma Firesta z Ostravy – dodaje Siemieniec.
Remont po 60 latach
Wszystkie plany i prace konsultowane są na bieżąco z konserwatorem zabytków. Obecnie 30 metrów nad Nysą pracuje około 50 robotników. Pociągi poruszają się tylko po jednym torze, ale przedstawiciele PKP dodają, że nie ma to wpływu na płynność ruchu.
Ten polsko-niemiecki most kolejowy na Nysie Łużyckiej jest drugą pod względem długości i wieku przeprawą kolejową na Dolnym Śląsku. Wybudowali go Prusacy 170 lat temu. Ma blisko pół kilometra długości i 30 metrów wysokości (najdłuższy i najstarszy jest most w Bolesławcu, który liczy 490 m). W maju 1945 roku hitlerowcy wysadzili w powietrze jedno z przęseł przeprawy na Nysie Łużyckiej. Odbudowano go w 1953 roku i od tej pory nie był remontowany.
W rejonie polsko-niemieckiej granicy zmodernizowany ma być także drugi polsko-niemiecki most kolejowy na trasie Horka – Bielawa Dolna. Tam prace mają kosztować około 30 mln zł.
Polskie myśliwce w powietrzu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?