Co zamiast chleba? 12 zamienników pieczywa na diecie niskowęglowodanowej, ketogenicznej i bezglutenowej © Oleksandra Naumenko/123RF
[1/14]

Co zamiast chleba? 12 zamienników pieczywa na diecie niskowęglowodanowej, ketogenicznej i bezglutenowej

Pieczywo to składnik często wykluczany w dietach odchudzających, jak również tych leczniczych. Zawiera bowiem nie tylko gluten – białko obecne w wielu rodzimych zbożach, które u sporej grupy osób wywołuje reakcje nietolerancji lub nadwrażliwości.

Powodem do rezygnacji ze spożycia pieczywa jest też obecność w większości wyrobów dostępnych na rynku drożdży piekarniczych, które nie są wskazane dla wielu osób ze względów zdrowotnych. Zarówno w diecie bezglutenowej, jak i diecie bezdrożdżowej, można spożywać wypieki na zakwasie i dania z ziaren innych niż pszenica, żyto, orkisz czy jęczmień.

Ze względu na wysoką zawartość węglowodanów (zwykle 14-18 g przy dawce ok. 100 kcal w kromce 40 g) tradycyjny chleb jest też na liście produktów zakazanych na dietach niskowęglowodanowychwysokobiałkowej, wysokotłuszczowej, ketogenicznej oraz w stylu paleo, gdzie nie jada się ziaren bogatych w skrobię.

Ograniczenie spożycia węglowodanów w diecie ułatwia chudnięcie – trzeba tylko pamiętać o sięganiu po inne źródła tego składnika, zapewniające go w skromniejszych ilościach (warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, oleiste i pestki), a także po produkty bogate w wysokiej jakości białko. Wciąż można jednak jeść posiłki, które choć trochę zastępują te z wyrobami mącznymi.

Sprawdź pomysły na 12 prostych zamienników chleba oraz zawartość węglowodanów i kalorii w każdej z naszych propozycji!

Ograniczasz węglowodany? Unikasz w diecie glutenu? Jeśli nie wiesz, czym zastąpić pieczywo, mamy dla ciebie proste, zdrowe i smaczne rozwiązania!