Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kończy się przebudowa zabytkowego tunelu kolejowego koło Jeleniej Góry. Kiedy koniec prac wartych 130 mln zł?

Alina Gierak
Alina Gierak
Tunel w Trzcińsku na trasie Jelenia Góra- Wrocław jest poszerzany bez wstrzymywania ruchu pociągów.
Tunel w Trzcińsku na trasie Jelenia Góra- Wrocław jest poszerzany bez wstrzymywania ruchu pociągów. PKP PLK / Witold Szczotka
Kończy się drążenie tunelu kolejowego w okolicy Trzcińska na linii Wrocław – Jelenia Góra. Do prac wykorzystywana jest nowoczesna maszyna, której nadano imię "Katarzyna". Dzięki tej maszynie tunel drążony jest bez zamykania ruchu pociągów. Po zakończeniu prac, w tunelu w Trzcińsku możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach. Podróż z Jeleniej Góry do Wrocławia będzie szybsza i bezpieczniejsza. Przeczytajcie, dlaczego maszyna nosi imię Katarzyna? Kiedy zaplanowano koniec prac? Czy podróżnych czekają utrudnienia?

Spis treści

Tunel w Trzcińsku drąży Katarzyna. Skąd takie imię dla maszyny?

Zasadnicze prace w tunelu w okolicy Trzcińska, związane z drążeniem i usuwaniem dotychczasowej obudowy kamiennej, zbliżają się do końca. Do wydrążenia pozostało już ok. 30 m z liczącego ok. 300 m obiektu.

Roboty prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnej maszyny „TEM”, której nadano imię Katarzyna, w nawiązaniu do patronki kolejarzy, św. Katarzyny Aleksandryjskiej.

Urządzenie waży 120 ton i mierzy ok. 22,3 m. Dzięki technologii „tunel w tunelu” możliwe jest skuwanie materiału skalnego – poszerzenie obiektu do wymaganych rozmiarów – i „natryskiwanie” betonu na ściany.

Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac. W ciągu doby maszyna usuwa urobek z odcinka ok. 2 m.

ZOBACZ TAKŻE:

Dlaczego trzeba przebudować tunel w Trzcińsku?

300-metrowy tunel trzciński pochodzi z połowy XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.

Tunel był zbyt wąski, by równocześnie mogły przejechać dwa pociągi. Dlatego konieczne było jego poszerzenie.

Obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe ze względu na obowiązujące przepisy.

Rozebrana została kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawny ruch kolejowy na lata zapewnią nowe tory i sieć trakcyjna.

Tworzymy coraz bardziej konkurencyjną kolej – nie tylko sprawną i bezpieczną, ale także nowoczesną. Widać to po skali realizowanych inwestycji oraz po sposobie prowadzenia prac. Tunel w Trzcińsku, gdzie likwidowane jest „wąskie gardło” na ważnej trasie Wrocław – Jelenia Góra, przebudowywany jest z wykorzystaniem maszyny „TEM”, która pozwala na dobrą jakość prac, przy możliwie maksymalnym utrzymaniu przejezdności linii w czasie wykonywanych robót – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Poszerzony i wzmocniony tunel w Trzcińsku pozwoli na lepszą organizację ruchu – umożliwi równoczesne wykorzystanie obu torów. Z myślą o zminimalizowaniu koniecznych zmiany dla podróżnych, zdecydowaliśmy się pracować w nowatorskiej technologii, która nie była dotąd stosowana na polskiej kolei w ten sposób – dodaje Arnold Bresch, członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kiedy koniec przebudowy tunelu w Trzcińsku?

W drugiej połowie września planuje się zakończenie drążenia tunelu. Potem „TEM” zostanie wykorzystana do wygładzania ścian i „zakładania” izolacji obiektu. Maszyna skończy pracę w Trzcińsku do listopada.

Wówczas konieczne będą przewidywane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla demontażu maszyny drążącej i zabudowy toru technologicznego dla wprowadzenia szalunku ruchomego dla wykonania docelowej obudowy tunelu. Zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Informacje o zastępczej komunikacji autobusowej będą przekazywane podróżnym z wyprzedzeniem na peronach i na Portalu Pasażera.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko za ok. 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.

Czytaj również

Obejrzyj także

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na goerlitz.naszemiasto.pl Nasze Miasto