O 10.00 oficjalne, a już po 16.00 dla wszystkich - Słowacy otworzyli ponad 15 km odcinek jednojezdniowej autostrady D-3. Dzięki temu podróż w kierunku Zwardonia skróci się o dziewięć minut w porównaniu do starej drogi. W ciągu drogi znajdują się dwa tunele i aż 29 mostów o łącznej długości 3782 metrów. Najbardziej efektowny jest 84-metrowy most Valy, który jest najwyższą tego typu konstrukcję w Europie Środkowej. Do jego budowy użyto aż 12 tysięcy kubików betonu i 2030 ton stali. Poza tym kierowcy i pasażerowie mogą wyjątkowe krajobrazy podczas jazdy.
Budowa odcinka autostrady D-3 Svrcinovec – Skalite – Zwardoń pochłonęła 417 mln euro i została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Słowacji. Oddana właśnie do użytku trasa jest fragmentem budowanej na Słowacji 59-kilometrowej autostrady D3, która w 2020 roku połączy Żylinę z polską drogą ekspresową S1. Niestety po polskiej stronie dalej nie rozpoczęła się budowa brakującego 8,5 km jej odcinka. Chodzi o tzw. obejście Węgierskiej Górki. Z tego powodu mieszkańcy Milówki, Ciśca i Węgierskiej Górki obawiają się znacznego wzrostu ruchu samochodów i pojazdów ciężarowych przez centra ich miejscowości. Tym bardziej, że z chwilą uruchomienia drogi D-3 zniesione zostało ograniczenie tonażu do 7,5 tony, które obowiązywało u naszych sąsiadów w tym miejscu.
Chociaż dalej nie wiadomo z jakich źródeł będzie finansowana inwestycja, to Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa deklaruje, że ogłoszenie przetargu na budowę tzw. obejścia Węgierskiej Górki planowane jest na trzeci kw. 2017 r. Podpisanie umowy z wykonawcą ma nastąpić w II kwartale 2018 r. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to trzeci kw. 2020 r.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?