Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tryb samolotowy przejdzie do historii? Nie wszyscy są zadowoleni z takiego rozwiązania. „To przygnębiająca wiadomość”

Patrycja Seklecka
Patrycja Seklecka
Wideo
od 16 lat
Podróże samolotem na przestrzeni lat stały się bardzo komfortowe – serwowane na pokładzie posiłki i napoje oraz dostęp do bazy multimediów prawdopodobnie już niedługo urozmaici możliwość korzystania z sieci 5G. Czy tryb samolotowy przejdzie do historii? Okazuje się, że nie wszyscy są zadowoleni z takiego rozwiązania. Zobaczcie szczegóły pomysłu.

Spis treści

Tryb samolotowy – czym jest i do czego służy?

Dziób samolotu na płycie lotniska
Maszyny kursujące nad Europą miałyby być wyposażone w specjalne nadajniki. Krzysztof Kapica / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne

Tryb samolotowy to ustawienie w telefonach komórkowych, które uniemożliwia wykonywanie i odbieranie połączeń i wiadomości SMS, a także korzystanie z internetu i niektórych aplikacji. Wszystkie funkcje, które nie wymagają połączenia z siecią komórkową lub internetem pozostają dostępne dla użytkownika.

W przeszłości powszechne było przekonanie, że praca telefonu komórkowego w trybie tradycyjnym może zakłócić systemy nawigacyjne i komunikacyjne samolotów – stąd też nazwa „tryb samolotowy”, dzięki której podczas podróży pasażerowie mogą korzystać z niektórych funkcji, bez konieczności całkowitego wyłączania urządzenia.

Coraz częściej mówi się jednak o tym, że smartfony – nawet te mające połączenie z siecią GSM i internetem – nie stanowią zagrożenia dla systemów komunikacyjnych w samolotach.

Tryb samolotowy odejdzie do lamusa?

Podobnego zdania jest Komisja Europejska, która pod koniec listopada 2022 roku ogłosiła, że linie lotnicze mogą zacząć wdrażać usługi 5G, dzięki którym będziemy mogli korzystać z telefonów zupełnie normalnie – włączając w to wysyłanie wiadomości czy surfowanie po stronach internetowych.

– Niebo nie jest już granicą w kontekście szybkich połączeń o dużej przepustowości. 5G zapewni innowacyjne usługi dla ludzi i możliwości rozwoju dla europejskich firm – powiedział unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton.

Zgodnie z nowymi wytycznymi, maszyny wykonujące kursy europejskie mają mieć zamontowane specjalne nadajniki, które umożliwią pasażerom swobodne korzystanie z urządzeń takich jak smartfon, tablet czy laptop. Na razie nie wiadomo, czy usługa będzie dodatkowo płatna – racjonalne wydaje się jednak założenie, że tak. Połączenie z siecią na pokładzie samolotu jest aktualnie możliwe tylko przez satelitę, co jest dość kosztowne. Nieznany jest także termin wdrożenia zmian w życie.

Co na to pasażerowie? „To przygnębiająca wiadomość”

Mogłoby się wydawać, że podróżni będą zachwyceni wprowadzeniem zapowiadanych regulacji w życie. W badaniu przeprowadzonym przez firmę Kayak wśród Brytyjczyków wynika, że aż jeden na pięciu pasażerów nie popiera takiego rozwiązania. Dlaczego? Respondenci zwrócili uwagę m.in. na to, jak uciążliwe może być podróżowanie obok kogoś, kto przez długi czas prowadzi rozmowę telefoniczną.

– Już niedługo poczujemy radość z siedzenia w samolocie obok osoby, która krzyczy do telefonu podczas rozmowy – napisał ironicznie użytkownik Twittera.

– Biorąc pod uwagę sposób, w jaki ludzie używają telefonów we wszystkich innych środkach transportu publicznego, jest to przygnębiająca wiadomość – dodał kolejny.

Część badanych, która pozytywnie oceniła nowe regulacje, opowiada się za wprowadzeniem na pokładach „godzin ciszy”, kiedy to rozmowy i głośne korzystanie z wszelkiego rodzaju urządzeń nadal będzie zabronione. Być może jest to kompromis, który zadowoliłby każdego pasażera?

Czytaj też: Samoloty, lotniska i podróże lotnicze: jak lataliśmy w 2022 r.? Nowy raport ujawnia zachowania i preferencje pasażerów samolotów

Źródło: Antyweb.pl, Euronews.com

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tryb samolotowy przejdzie do historii? Nie wszyscy są zadowoleni z takiego rozwiązania. „To przygnębiająca wiadomość” - Strona Podróży

Wróć na goerlitz.naszemiasto.pl Nasze Miasto